Sisältö
Kasvava kauppalaivasto
Oolannin sodasta uuteen nousuun
Tervakaupan lyhyt kulta-aika
Tervaporvareista teollisuusjohtajiksi
Kaupankäynnin uudet tuulet
Kasvava kauppalaivasto
1800-luvun kahden ensimmäisen
vuosikymmenen vaikeudet heijastuivat luonnollisesti myös
kaupankäynnissä ja laivanvarustustoiminnassa. Kauppa ja merenkulku
pääsivät kuitenkin nopeasti uudelleen jaloilleen, ja jopa uusiin
ennätyslukemiin. Uusi isäntä ei juuri vaikuttanut Oulun merenkulun
ja ulkomaankaupan perinteisiin ja perusasioihin, ja Venäjän
alaisuudessa avautui enemmän kaupallisia ja merenkulkuyhteyksiä
Suomenlahdelle ja Mustallemerelle.
Oulun kauppalaivasto kilpaili jo 1700-luvulla laivojen
lukumäärässä ja tilavuudessa Kokkolan ja Turun kanssa. Suomen sodan
[linkki sanastoon] jälkeen siitä oli jäljellä vain yksitoista pientä
alusta. Laivanrakennus pääsi kuitenkin nopeasti käyntiin, kun
aikaisempaa useammat suvut ryhtyivät perustamaan omia varvejaan.
Niillä tehtiin uusia ja entistä suurempia laivoja sekä omaan
käyttöön, että myytäväksi. Oulussa rakennettiin jo vuosina 1816–1854
kaikkiaan 151 laivaa, ja oma 43 aluksen kauppalaivasto oli
vuosisadan puoliväliin tultaessa kapasiteetiltaan eli
lästiluvultaan Turun jälkeen Suomen toiseksi suurin.
Merenkulun kasvu oli 1820-luvulta lähtien tasaista ja varsin
nopeaa, mikä näkyi esimerkiksi Oulusta lähteneiden ja kaupungissa
valmistuneiden laivojen määrissä. 1830-luvulta alkaen laivoja
ostettiin yhä enemmän myös muualta. Laivojen tarve lisääntyi mm.
siksi, että rahtia kuljetettiin yhä enemmän Itämeren ulkopuolelle,
jolloin haaksirikkojen mahdollisuus nousi. Suurilla merillä laivojen
piti olla suurempia ja kestävämpiä, joten niiden kokokin kasvoi.
Lisäksi kauppatavara oli vähitellen vaihtunut maataloustuotteista
puutavaraksi ja tervaksi, jotka vaativat enemmän tilaa laivoissa.
Sivun alkuun
Oolannin sodasta uuteen nousuun
Krimin sotaa käytiin vuosina 1854–1856. Itämeren alueella
käytyjä taisteluja nimitetään Oolannin sodaksi. Vaihe oli
paha takaisku Oulun kaupungin kehittymiselle, kaupalle ja
meriliikenteelle. Englantilaiset polttivat sen yhteydessä 1854
kolmisenkymmentä laivaa, sataman ja tervahovin, ja aiheuttivat
lisäksi muuta vahinkoa. Kaupungin turvaksi saatu ruotuväki
[ruotuväki] saapui paikalle liian myöhään. Myös ulkomailla
purjehtineet laivat menetettiin sodan melskeissä.
Vuonna 1856 Pariisissa solmitun rauhan jälkeen alkoi viimeinen
vaihe Oulun laivanrakennuskaudesta. Se oli samalla myös
purjelaivakauden, merenkulun ja tervakaupan loistokausi Oulussa.
1860-luvun vaihteessa oululaisten laivasto oli hetken aikaa Suomen
suurin, kunnes Raahe ohitti sen koossa vuonna 1862. Tilavuudessa
mitattuna Oulun kauppalaivasto oli suurimmillaan muutamaa vuotta
myöhemmin, jolloin sen 41 laivaa vetivät rahtia 9 000 lästiä.
Porvareilla oli kymmenkunta varvia, ja sodan jälkeisten
kahdenkymmenen vuoden aikana rakennettiin kaikkiaan 85 purjelaivaa.
Niistä suurin oli vuonna 1871 valmistunut, musiikkinäytelmästäkin
tuttu Toivo ja viimeinen 1874 valmistunut parkkilaiva Felix.
Kaikkiaan Oulun purjelaivojen rakennuskaudella 1765–1874 kaupungin
varveilla ehti valmistua 511 laivaa. Krimin sodan jälkeinen
neljännesvuosisata oli lyhyehkö loppuhuipennus kehitykselle, joka
oli saanut alkunsa tapulikaupunkioikeuksista.
1800-luvun viimeisinä vuosikymmeninä merenkulussa siirryttiin
vähitellen höyrylaivoihin, ja puisten purjealusten kysyntä loppui.
Vuoden 1874 jälkeen laivoja ei enää tehty itse Oulussa, vaikka
puisia purjelaivoja käytettiin vielä 1900-luvun puolellakin.
Laivojen rakentajista tuli vähitellen uuden ajan sahojen ja
tehtaiden työntekijöitä ja varvit unohtuivat ajan saatossa. Uuden
ajan tulosta kertoi omalla tavallaan myös Toppilan tervahovin
[linkki sanastoon] palo vuonna 1901. Uutta tervahovia ei entiseen
tapaan rakennettu heti, ja se oli valmistuttuaan aikaisempaa
pienempi. Kun tervahovi siirtyi vuonna 1910 kaupungin omistukseen,
oli tervakauppa käytännössä jo merkityksetöntä. Kulku- ja
kuljetusyhteyksien kannalta suuri muutos oli jo aiemmin ollut
rautatien tulo Ouluun vuonna 1886.
Sivun alkuun
Tervakaupan lyhyt kulta-aika
Oululaisten harjoittama ulkomaankauppa oli autonomian ajalla
hyvin vireää. Tervan osuus viennistä kasvoi jatkuvasti Krimin sodan
hetkeksi aiheuttamaa notkahdusta lukuun ottamatta, ja parhaimmillaan
jopa puolet Suomen vientiin menneestä tervasta kulki Oulun sataman
kautta. Tervakaupan huippuvuosi oli 1864, jolloin kaupungista
vietiin ulkomaille yli 83 000 tynnyriä tervaa, ja Oulu nousikin
1800-luvun aikana kansainvälisessä tervakaupassa Arkangelin
kilpailijaksi.
Tärkein kauppakumppani ja vientimaa oli vuosisadan lopulla
Englanti, mutta Saksan merkitys kasvoi 1900-luvulle tultaessa
voimakkaasti. Tärkeitä olivat myös isäntämaa Venäjä, Ranska ja
Hollanti. Venäjälle vietiin paitsi tervaa, myös maineikasta lohta,
jolla oli vielä vuosisadan lopussakin kaupallista merkitystä.
Vuosisatojen vaihdetta kohti tultaessa puutavaran osuus oululaisessa
viennissä kasvoi mm. tervan osuuden kustannuksella.
Oululaisista kauppahuoneista kehittyi kaupan vilkastumisen myötä
suuria monialayrityksiä. Ne harjoittivat kotimaan- ja
ulkomaankauppaa, laivanvarustusta, rahtipurjehdusta ja
sahateollisuutta. Vuonna 1861 peräti 51 kauppiasta 81:stä harjoitti
ulkomaankauppaa. Vanhat kauppiassuvut pitivät pintansa vaihtaen
sujuvasti välillä kaupankohdettaan. Esimerkiksi Snellmanit ja
Bergbomit vaihtoivat tervasta sahaukseen ja
puutavarakauppaan. Samalla he ylläpitivät suhteita sekä Oulujoen ja
Kainuun tervanpolttajiin että Keski-Euroopan ja Englannin vanhoihin
kauppahuoneisiin.
Tervanpoltolla ja -viennillä luotiin Oulun tervaporvarikaudelle
tyypillistä varallisuutta. Sitä kautta Oulusta tehtiin myös
tunnettua eurooppalaisten merien piirissä. Erityisesti tämä näkyi
Krimin sodan jälkeen oululaisen tervaporvarikulttuurin noustessa
huippuunsa. Kauppahuoneiden vaurastuminen loi hyvinvointia koko
kaupunkiin uusien työpaikkojen, muuttoliikkeen ja korkean
syntyvyyden muodossa. Oulun satama oli vilkkaimmillaan, ja
1880-luvun puolivälissä satamassa saattoi purjehduskauden aikana
käydä jopa 300 laivaa. Talvipurjehdusta ei vielä voitu harrastaa,
joten kesäpäivän aikana saattoi olla yhtä aikaa useita laivoja
lähdössä ja tulossa.
Näistä laivoista yhä useammat olivat kuitenkin vähitellen
ulkomaisten omistuksessa. Oululaisten laivanvarustajien lyhyt
kulta-aika alkoi olla ohi. 1800-luvun lopussa maailmankaupan rakenne
muuttui ja alkoi ensimmäiseen maailmansotaan saakka jatkunut
laskukausi. Monet oululaiset kauppahuoneet olivat Krimin sodan
jälkeen joutuneet ottamaan suuria lainoja sodan tuhojen
korjaamiseksi, ja seurauksena oli kauppahuoneiden velkaantuminen.
Laskusuhdanne ja Suomen pankin lainapolitiikan kiristyminen ajoivat
monia oululaisia kauppahuoneita konkurssiin, ja lisäksi varat
hajosivat maailmalle perinnönjakojen seurauksena. Suhteellisesti
suurempi osa varallisuudesta keskittyi jälleen muutaman vakavaraisen
suvun käsiin. Snellmanin, Bergbomin ja Candelinin
kauppahuoneet onnistuivat säilyttämään mahtinsa, kun taas
esimerkiksi Franzénin kauppahuone ajautui konkurssiin.
Sivun alkuun
Tervaporvareista teollisuusjohtajiksi
Puisista purjelaivoista siirryttiin 1800-luvun lopussa vähitellen
höyrylaivoihin, eivätkä konkurssiaallosta henkiin jääneiden
kauppahuoneiden varat riittäneet höyrylaivojen varustamiseen. Ouluun
jääneet porvarit vaihtoivatkin liiketoimintansa alaa ja alkoivat
perustaa sahoja. Varsin lyhyen ajan kuluessa höyry- ja vesisahoja
oli jo Toppilassa, Korkeasaaressa, Pateniemessä ja Varjakassa.
Lisäksi oululaisessa omistuksessa oli sahoja muualla
Pohjois-Suomessa.
Vaikka monet sahoista olivat varsin pieniä, työllistivät ne
kaikkiaan tuhansia pohjoissuomalaisia. Ensimmäinen suuri kokonaisuus
Pohjois-Suomessa syntyi vuonna 1893, kun Bergbomin ja Snellmanin
sukujen Kemin seudulla sijainneet sahat fuusioituivat Kemi-yhtiöksi.
Vuonna 1912 samojen sukujen Oulun sahoista muodostettiin Oy Uleå Ab,
jonka osakkeet taas myytiin 1927 Kajaanin Puutavara Oy:lle.
Sahateollisuuden rinnalle syntyi 1860-luvulta alkaen myös muuta
höyryn – ja pian sähkön – voimalla toimivaa teollisuutta. Veljekset
Åströmin vuonna 1863 perustama nahkatehdas tuotti erityisesti
pohjanahkaa, hevosten valjaita ja muita ajokaluja. Venäjän armeija
oli erinomainen asiakas, ja juuri Venäjän kaupan ansiosta Åströmin
tehdas nousi Pohjoismaiden suurimmaksi alallaan. Kauppaa itään päin
helpotti huomattavasti myös Oulun radan valmistuminen vuonna 1886.
Ouluun perustettiin tehtaita myös ulkopuolisin voimin. Vuonna
1873 perustettiin englantilaisella pääomalla Oulun Konepaja.
Se pysyi vaikeuksista huolimatta toiminnassa sahatavarayhtiöiden
tarpeiden turvin. Sota-aika ja sotakorvausteollisuus tarjosivat
konepajalle töitä jatkossa, kunnes 1970-luvulla toiminta
lopetettiin. Sota oli merkittävä tekijä myös vuonna 1918 perustetun
Oulun Villatehtaan menestyksessä. Tehtaan sarkakankaalla
nimittäin vaatetettiin mm. suuri osa talvisodan sotureista.
Vuosien varrella Oulussa oli myös kymmeniä pieniä elintarvikealan
tehtaita. Niiden elinkaaren pituus vaihteli. Tupakkateollisuutta oli
ollut jo 1800-luvun alussa, olutpanimoita vuosisadan puolivälistä
alkaen. Esimerkiksi Toppilan mallasjuomatehdas jatkoi
toimintaansa eri omistajien johdolla aina 1990-luvulle saakka.
Sivun alkuun
Kaupankäynnin uudet tuulet
Suomalaisten kaupunkien ja koko yhteiskunnan kehityksessä alkoi
1860-luvulta lähtien uusi vaihe. Suomen valtiopäivät uudistivat
vuoden 1863 jälkeen monin tavoin elinkeinoja ja yhteiskuntaa
rajoittaneita säädöksiä. Parin seuraavan vuosikymmenen aikana
poistettiin lähes kaikki kaupan, teollisuuden ja käsityön
harjoittamisen ja ihmisten muuttamisen vapautta kahlinneet
säädökset. Kauppahuoneiden hallitsemasta kaupankäynnistä siirryttiin
kohti nykyaikaista tukku- ja yksittäiskauppaa. Täydellisen muutto-
ja elinkeinovapauden ansiosta maaseudullekin sai perustaa kauppoja
ja esimerkiksi höyrysahojen perustaminen vapautui.
Niin Oulun kuin muidenkin kaupunkien kehityksen kannalta tärkeä
askel oli, että kuka tahansa sai jatkossa muuttaa kaupunkiin ja
harjoittaa siellä haluamaansa elinkeinoa vain elinkeinoilmoituksen
tekemällä. Seurauksena oli kaupunkien, myös Oulun, kehityksen
voimistuminen. Kauppahuoneet menettivät kuitenkin tuottoisan osan
toiminnastaan, mikä vaikutti osaltaan myös niiden konkursseihin. Osa
kauppiaista onnistui välttämään vararikon erikoistumalla
vähittäiskaupan lisäksi tukkukauppaan ja tavaran välitykseen.
Käsityöläisyritysten toiminnan kannattavuutta heikensi halpojen
tehdastuotteiden tuleminen markkinoille.
Kaupan vapautumisen myötä Ouluunkin syntyi runsaasti uusia
kauppaliikkeitä ja kilpailu vilkastui. Kun kaupungissa oli vuonna
1870 noin 75 kauppiasta, oli heitä reilu kolme vuosikymmentä
myöhemmin peräti 220. Suurin osa liikkeistä oli pienehköjä
sekatavarakauppoja, mutta mukaan mahtui myös erikoisliikkeitä.
Esimerkkeinä mainittakoon Bergdahlin kirjasitomo ja
kirjakauppa, Katri Antellin leipomo ja Pekurin kulta- ja
hopeasepänliike.
Torikauppa ja markkinat olivat edelleen voimissaan, ja vuonna
1901 avattu kauppahalli merkitsi myös niille uuden alkua. Köyhät
pikkukauppiaat kävivät kauppaa Narikassa, Albertinkadun
eteläpuolella sijainneella Aleksanterin torilla. Pikkutavaraa ja
käytettyjä vaatteita myytiin pienten lautakatosten suojassa, kunnes
katosten tilalle rakennettiin vuonna 1883 suurehko narikkarakennus.
Rakennus toimi vuosikymmenten ajan kauppakeskuksena.
Pankkitoiminta oli alkanut Oulussa jo 1840-luvulla Oulun
kaupungin säästöpankin myötä. Säästöpankki sai kilpailijoita vasta
vuosisadan loppupuolella, mutta Suomen itsenäistymiseen mennessä
kaupungissa toimi sen lisäksi jo viisi pankkia: Yhdyspankki,
säästöpankki Sampo, Kansallis-Osake-Pankki, Pohjolan Osake-Pankki ja
Oulujoen Osuuskassa.
Matkailusta oli muotoutumassa uusi elinkeino, jonka työllistävä
vaikutus oli tosin vielä vähäinen. Oulujoen koskireitistä tuli
1890-luvulta alkaen yksi suosituimmista kohteista koko Suomessa ja
lohi houkutteli harrastajakalastajia erityisesti Englannista aina
1930-luvulle asti. Koskiveneilyä kehitettiin varsin
määrätietoisesti, ja 1930-luvun lopussa jo 4 500 Oulun
matkailijayhdistyksen kautta saapunutta matkailijaa laski reitin.
Lisäksi alalla oli yksityisiä yrittäjiä. Suurin osa turisteista oli
vielä suomalaisia, mutta ulkomaalaisiakin oli yhä suurempi joukko.
Lupaavasti Ouluunkin turisteja tuonut koskimatkailu loppui vuonna
1944 voimalaitoksen rakentamisen myötä.
Sivun alkuun
|