Sisältö
Seurakunnan
toiminta
Esikaupunkitoiminta
ja uudet toimitilat
Diakoniatyön alku
1900-luvun alussa
Kirkon vapaaehtoistyö
Uno Wegelius 1867-1926
Seurakunnan toiminta
Jumalanpalveluselämä jatkui 1900-luvun alussa varsin samanlaisena
kuin aikaisemmin. Sunnuntain päiväjumalanpalvelus oli edelleen
keskeinen, samoin kuin keskiviikkoisin pidetty iltasaarnatilaisuus.
Ruotsinkieliset jumalanpalvelukset jatkuivat myös entiseen tapaan.
Rippikoulutyö oli edelleen keskeistä seurakunnan toiminnassa. Sitä
uudistettiin vuonna 1918 niin, että sitä pidettiin kolme viikkoa
syksyllä ja kolme viikkoa keväällä tytöille ja pojille erikseen.
Uutta oli nuorisotyö, jota pidettiin erittäin tärkeänä. Se
kohdistui rippikoulun äskettäin suorittaneisiin. Heille
järjestettiin nuorisojumalanpalveluksia, evankelioimispäiviä ja
raamattukursseja. Nuoremmille suunnattuun pyhäkouluun kiinnitettiin
myös suuri huomio, ja joka kuukauden kolmantena sunnuntaina
pidettiin lasten jumalanpalvelus. Aikuisille naisille suunnattua
toimintaa seurakunnassa olivat ompeluseurat, joista saatuja tuloja
käytettiin esim. merimieslähetyksen, pakanalähetyksen,
mustalaislähetyksen ja Japanilähetyksen hyväksi.
Sivun alkuun
Esikaupunkitoiminta ja uudet
toimitilat 1900-luvun alussa Oulun seurakunnassa kiinnitettiin
huomiota Tuiran ja Alalaanilan seurakunnallisiin oloihin. Papit
ajoivat innokkaasti siltarahan poistamista, jotta joen
pohjoispuolelta päästäisiin kirkkoon. Vuonna 1926 saatiin oma
esikaupunkipappi, kun Toivo Kajava aloitti III kappalaisen
nimikkeellä.
Seurakunnan tiloissa tapahtui vuosisadan alussa joitakin
muutoksia. Keskuksena oli luonnollisesti edelleen Tuomiokirkko.
Lisäksi käytössä oli mm. Aleksanterinkadun ja Albertinkadun kulmassa
Vanha rukoushuone. Suojeluskunnan omistuksessa ollut, Raatissa
sijaitseva rakennus siirtyi seurakunnalle vuonna 1944 ja Isonkadun
ja Asemakadun kulmaukseen päätettiin vuonna 1949 rakentaa
seurakuntatalo.
Sivun alkuun
Diakoniatyön alku 1900-luvun alussa
Diakonissakoti oli perustettu Ouluun jo 1890-luvulla. Sen
perustajajäsenet olivat Evankeliumiyhdistyksen piiristä olleita
pappeja ja emansipoituneita naisia. Näin diakoniatyön lähtökohtana
oli naisasialiike. Työ alkoi vapaaehtoisesti kerätyllä varoilla.
Piispa Forsman ilmaiseekin selonteossaan 1902, että lähes jokaisessa
seurakunnassa on alettu kerätä varoja diakoniatyön käyttöön. vuonna
1918 diakonia tuli kirkkolakiin ja kirkon viralliseksi toiminnaksi.
Diakonissalaitoksen sisaret hoitivat sairaiden lisäksi myös Oulun
seurakunnan diakoniatyön. Laitoksen tehtävänä oli myös kouluttaa
diakonissoja seurakuntien tarpeisiin. Diakonissalaitoksen johtaja
Uno Wegelius halusikin kasvattaa sisaret kohtaamaan yhteiskunnan
sosiaalisia ongelmia, esimerkiksi työttömyyttä ja asunnottomuutta.
Sivun alkuun
Kirkon vapaaehtoistyö
Vapaaehtoistyö on erityisesti nykyään ajankohtaista seurakunnissa
ja yhteiskunnan muillakin sektoreilla. Se on jo aiemmin koettu
tärkeäksi toiminnaksi. Diakonissalaitoksen johtajan Uno Wegeliuksen
laatima ja allekirjoittama ilmoitus julkaistiin Kalevassa 13.9.1912,
jossa haettiin vapaaehtoisia diakoniatyöhön. Otsikkona
kirjoitukselle oli ” Vanhuksia auttamaan”. Ja kirjoitus jatkui: ”
Älä säikähdä ystäväni! Ei ole kysymys raha-avusta. Ei ole tarkoitus
kerjätä. Vanhusten elämä on usein ilotonta, varsinkin, jos he ovat
köyhiä. Usein saavat päivittäin olla yksin. Ei ole ketään, jonka
kanssa saisi keskustella, ei ketään, joka ystävällisen sanan sanoisi
heille, päivät päästään saavat miettiä, ja miettiä, niin että mieli
tulee täyten, eikä ole ketään, jolle sydäntään purkaisi. Varmaan
tuntisivat vanhukset tyydytystä, jos saisivat päivän silloin tällöin
olla ystävällisten ystäväin luona ja hetken huomion esineenä. Kuka
tahtoo tässä vanhuksia auttaa. Kuka olisi valmiina esim. kerran
tämän talven aikana ottamaan jonkun vapisevan vanhuksen vastaan
kotiinsa aamulla, seurustelisi hänen kanssaan sen päivän tai osan
päivästä, kuuntelisi hänen puheitaan, olisi hänelle ystävällinen,
antaisi kahvia ja ruokaa ja siunauksella saattaisi illalla kotiin.
Jos olisi joku, joka haluaisi tämän laupeuden työn tehdä, niin
pyytäisin siitä ilmoittamaan Diakonissakotiin neiti Hollmerus’elle.
U. W.”
Sivun alkuun
Uno Wegelius 1867 - 1926
Diakonian alalta Oulussa ja Oulun seudulla nousee keskeiseksi
henkilöksi Uno Wegelius. Hän toimi Kempeleessä apupappina ja Oulun
seurakunnassa komministerinä (kappalaisena), sekä
Diakonissalaitoksen ensimmäisenä johtajana. Myöhemmin hän muutti
Tuusulaan kirkkoherraksi.
Wegeliukset muodostivat yhden kirkkohistoriallisesti
merkittävimmistä pappissuvuista, jolle oli ollut ominaista eteenpäin
pyrkivä, uusille vaikutteille altis mieli. Opiskeluaikanaan Wegelius
oli ollut mukana varhaisen NMKY:n johtotehtävissä. Teologian
ylioppilaiden joukossa hän oli tullut tunnetuksi tulisieluisena
toverina, joka harrasti innokkaasti yhteiskunnallisia asioita.
Wegelius osoittautui Kempeleessä aktiiviseksi ja laaja-alaiseksi
maalaispapiksi, joka kuului paikallisen isäntäyhdistyksen kantaviin
voimiin. Hänen oma diakoniaharrastuksensa ilmeni syyskuusta 1900
lähtien, jolloin hän aloitti Kempeleessä vuosittaisen diakonian
elojuhlien perinteen. Tarkoituksena oli kiittää Jumalaa juuri
saadusta vuodentulosta. Juhla alkoi Jumalanpalveluksella kirkossa,
joka oli koristeltu lyhteillä ja köynnöksillä; alttarin
kaunistuksena oli eläviä kukkia. Seurakuntalaiset toivat
diakoniapäivänä luonnontuotteita diakoniakassan kartuttamiseksi.
Seurakuntalaisten tuomisina oli rukiita, ohria, kauroja, perunoita
ja puolukoita.
Pitämissään saarnoissa Wegelius korosti diakoniatoimen olevan
yksi tärkeimmistä kristityille kuuluvista velvollisuuksista.
Wegeliuksen näkemyksenä oli, että Diakonissakodin tehtävänä oli
diakonissojen kasvattaminen. Kasvattamisessa etusijalla oli luonteen
kasvatus, sitten perehtyminen köyhien ja kurjien auttamiseen, ja
vasta kolmanneksi sairaanhoidon harjoittelu.
Wegelius kuului kaupunginvaltuustoon ja vaivaishoitohallitukseen.
Hän vaikutti keskeisesti myös Oulun työväenopiston perustamiseen.
Routavuosien puoluepoliittisessa asetelmassa hän lukeutui
perustuslaillisen vastarinnan merkittäviin edustajiin
Pohjois-Suomessa.
Opintomatkallaan Keski-Euroopassa Wegelius tutustui sosiaaliseen
työväenliikkeeseen ja kristilliseen sosialismiin. Kotimaassa hän
yhtenä harvoista papeista tuki kristillisen työväenliikkeen
itsenäistä toimintaa. Wegelius teki käsityksiään tunnetuksi vuonna
1909 ilmestyneessä kirjasessa Kristillisyys, sosiaalidemokratia ja
kristillinen sosialismi. Wegelius olikin ennen muuta
periaatteellisia yhteiskuntamoraalisia kysymyksiä pohdiskellut
ajattelija, jonka näkemyksiä leimasivat uskonnolliseettiset ja
idealistiset, jopa utopistiset painotukset.
Sivun alkuun
|