Maanantaina 29.8.2005
NRO 3: 1706-1755
Pääkirjoitus
Tukholman ohi on päästävä!
Kaupunkimme Oulun asema Tukholman kauppiasten pompoteltavana
on käynyt perin sietämättömäksi sen jälkeen, kun niin sanottu
tuoteplakaatti säädettiin vuonna 1724. Sillä plakaatillahan
kielletään ulkomaalaisten laivojen tulo Oulun satamaan, samoin
kuin oululaisten laivojen purjehtiminen minnekään muualle kuin
Tukholmaan. Niin kuin muka Tukholma yksin olisi maailman napa!
Tällainen yksipuolinen ja kohtuuton määräys johtaa
kaupunkimme – samoin kuin muut Pohjanlahden kaupungit – melkein
täydelliseen umpioon. Oulussa osataan rakentaa laivoja, jotka
voisivat purjehtia vaikka Franskaan ja Hispaniaan saakka, mutta
niiden on pakko tyytyä käväisemään kolme kertaa kesässä vain
Tukholmassa. Tervalle, puutavaralle, lohelle, voille,
turkiksille, suolalihalle ja muille Oulun mainioille tuotteille
olisi kysyntää Tukholmaa kauempanakin Europassa. Ja kyllähän
niitä sinne meneekin, mutta aivan turhanpäiväisen korkeaan
hintaan, koska väliin änkeää perso välikäsi, Tukholman
kauppiaat, jotka rohmuavat parhaat voitot itselleen.
Nöyryytyksen huipuksi oululaisia laivoja ei päästetä edes
Tukholman pääsatamaan, vaan joutuvat ne makaamaan kalliissa
pienlaivasatamassa syrjempänä. Olipa välillä sellainenkin
sääntö, ettei laivoista saanut viikkoon myydä mitään muille kuin
kotitarveostajille, mutta tuo oli jo niin hullua, että Tukholman
herratkin sentään ymmärsivät siitä luopua.
Sekin on nähty, mitä Tukholman monopooliasema vaikuttaa
tavarain hintoihin täällä Oulussa. Tärkeintä tuontituotettamme,
suolaa, piti saataman enintään 18 kuparitaalerilla tynnyri, vaan
kuinka on käynyt: Tukholman kauppiaat nylkevät suolasta silmää
räpäyttämättä 24, jopa 28 taaleria tynnyriltä! Jos pääsisimme
itse suolamme hakemaan Hollannista, saisimme sen varmaan 15
taaleriin.
Tällainen tilanne on tietenkin täysin kestämätön ja
väärämielinen sekä Oululle että sen laajalle ympäristölle.
Oikeudenmukaiseen ratkaisuun päästään vain myöntämällä Oululle
tapulikaupungin oikeudet, joiden turvin saisimme käydä kauppaa
suoraan ostajien ja myyjien kanssa. Asettakaamme toivomme viime
vaaleissa voittaneeseen hattupuolueeseen, jossa tuntuu sentään
olevan vähän enemmän kuin myssyillä ymmärtämystä valtakunnan
laitaosia kohtaan.
1744
Sivun alkuun
Oululaisia
raahattu venäjälle orjiksi
Ainakin 2 500 siviiliä surmattu Limingassa
Lehtemme ilmestyminen on ollut näinä
murheen aikoina alati vaakalaudalla. Nyttemmin kun ryssä poltti
kaupungin edustalla olevan linnan ja raahasi orjuuteen 58
kaupunkimme onnetonta asukasta, joiden kerrotaan joutuneen
hirmuiseen pakkotyöhön Karjalan maille - tarkemmin sanottuna
Inkerinmaan kupeeseen, Jänissaarena tunnettuun paikkaan, johon
kaikkien ryssänmaan kansain ylivaltias Pietari I Romanov,
jota hänen omansa ’suureksikin’ kutsuvat, on jo useamman vuoden
rakennuttanut suurta kaupunkia, itsellensä sen nimeten.
Limingasta saamiemme surkuteltavien
tietojen mukaan on ainakin 2500 alueen asukasta saanut
karmivasti surmansa. Muistamme toki kaikki kauppiaanrouva
Bryggmanin, jonka kasakat polttivat elävältä kaupungissamme.
Tullikirjuri Toppeliuksen Kristoffer-pojasta olemme
kuulleet huhuja, että hänkin olisi orjana Inkerinmaalla. Rouva
Maria Zebulon-Toppelius on tietojen mukaan päässyt pakoon
Tukholmaan, jossa suree poikansa lisäksi venäläisten hengiltä
pieksemää tytärtään. Auta Armias Suomenmaata ikiaikojen
vihollisen tullessa!
1714-15
Sivun alkuun
Vihollinen tuhosi
kulttuuriaarteita
Johannes Messeniuksen arvokas
muotokuva, jonka edesmennyt oppinut testamenttasi oululaisille
liki sata vuotta sitten, joutui raivokkaan kasakan keihästämäksi
Oulun sakastin oven päällä.
Teos on pahasti vaurioitunut ja
odottaa korjaamistaan kuten koko häväisty kirkko, kunhan pakoon
rientäneet kaupunkilaiset alkavat palata.
Vainolainen hyökkäsi marraskuun
lopussa kaupunkiin ja raastoi ihmisiä orjuuteen sekä ryösti ja
hävitti niin kirkkoa, koulua kuin
raatihuonettakin. Kirkkoon kätkeytynyt järkyttynyt silminnäkijä
kertoo, että kirkosta ryöstettiin kaikki mikä vain irti saatiin:
kellot, kynttiläkruunut, koristukset, kallisarvoiset urut ja
monet vaatteet ja taulut.
Messeniuksen muotokuva ei
miellyttänyt vainolaisen taidemakua, mutta tuokin maalaus piti
barbaarien lävistää.
"Kirkon ryöstössä riistettiin ruumiitkin haudoistaan ja
heiteltiin mihin sattuu", kuuluu nimettömänä pysyttelevän
silminnäkijämme kauhistunut kertomus. Jumala halusi rangaista
ryöstäjiä ja nosti jokeen samaan aikaan talvitulvan, joka
hävitti vielä kaupungin myllynkin.
Joulukuu 1714
Sivun alkuun
Kalakukossa
olikin kissa!
Siivoton koiruus tehty
Tullimestari Prytzille
Herra Tullimestari Prytz
täältä Oulun Kajaanintullista kyseleekin apua silminnäkijöiltä,
jotka ovatten jumalaapelkääväistä ja lakeja kunnioittavaa väkeä,
liittyen talvimarkkinoitten aikana sattuneeseen ylen ilettävään
kolttoseen.
Herra Tullimestari toivookin
vakavasti, että ne jotka näkivät tullihuoneen tykönä kainulaisen
matkareen - jota aavistuksen ontuva, mutta hyväkarvainen voikko
veti - ja mahdollisesti tietävätten sitä ohjastaneen
lammasturkkisen talollisen nimen eli kotipaikan, mitä pikimmiten
ottamaan Herra Prytziin yhteyttä.
Herra Prytzillä kun on perusteltua
syytä epäillä, että tämä pannahinen kainulainen aivan tieten
tahtoin, ja pahat mielessä, jätti Tullihuoneelle mukamas
mielistyneenä lahjaksi kalakukon, jonka sisuksista vasta
syötäissä paljastui kissanraato! Ylen pirullista oli, että Herra
Prytz ehti arvoisille kollegoilleen kukkoa tarjota jo
santsikierroksen, ennen kuin linnunhöyheneksi luultu tuppo
paljastui kissankarvaksi ja kynsiäkin tuli suupalan mukana.
Sen verran sanoo Herra Prytz jo
luotettavasta lähteestä kuulleensa, että ilkityön tekijä olisi
Paltamosta kotoisin. Herra Prytz sanookin, jotta vastedes hän
kahta tiukemmin syökärintointaan harjoittaa kainulaisten
tavarakuormia penkoissaan. Kunneka lurjuksen nimi tietoon
saadaan!
Joskus 1730-40-luvulla
Sivun alkuun
Kadonneeksi ilmoitetaan
Voi, hyvät ihmiset jos voisivat
auttaa rasitettua perheenäitiä täällä Paltamon suunnalla. Meillä
on lapsia niin monta ja minullakin kädet täynnä työtä. Pienenä
helpotuksena on tähän asti ollut se viirullinen kissimirri,
jonka taloomme otimme viime suvena lasten iloksi. Nyt on tämä
Mirri sitten kadonnut ja lapset paijattavan leikkitoverin
puutteessa ovat alati rasitetun äitinsä vaivoina. Tämän
keltaviirullisen kissamme on kuulopuheen mukaan nähty astelevan
Ouluun johtavalla maantiellä. Niin, että jos joku
tarkkasilmäinen on sen nähnyt tai laupiaasti rekehensä ottanut,
niin voisi palauttaa tänne Kemppaisen mökkiin Paltamoon. Siihen
harmajaan tölliin kirkon vasemmalla puolen. Olisimme kovasti
kiitollisia.
Joskus 1730-40 luvulla
Sivun alkuun
Ranskalaisretkikunta
viivähti ihailemassa puu-Oulua matkallaan Tornionjokivarteen
"Oulussa on siis vain yksi kirkko!"
ihmetteli heti Ouluun saavuttuaan ranskalainen hengenmies
Réginald Outhier. Hän yöpyi viisimiehisen
ranskalaisretkikunnan jäsenenä viime helluntain aikoihin Oulussa
ja tutustui laajemminkin kaupunkiimme.
Hän kiinnitti erityishuomiota
oululaiseen rakennustaiteeseen, koska niin linna, kirkko,
raatihuone, tulli kuten kaikki muutkin kaupungin talot ovat
puusta. Lisäksi kohtelias ranskalaisvieras ihaili viivasuoria ja
pitkiä katujamme.
Outhier kuuluu ranskalaisen
matemaatikko ja astronomi Pierre-Louis Moreau de Maupertuisin
johtamaan tieteelliseen retkikuntaan, joka on matkalla
Napapiirille Tornionlaaksoon. Ryhmä on aloittanut matkansa
Pariisista huhtikuun loppupuolella.
Abbe Outhier kehui oululaismajataloa
hyväksi ja kiinnitti huomionsa siihen, miten alukset saapuvat
aivan kaupungin ääreen. Samoin häntä kiinnosti telakka, jossa
rakennetaan merialuksia. Tämä ranskalainen hengenmies
suunnittelee kirjoittavansa matkakirjan kokemuksistaan.
Keskusteluja Hailuodon papin
kanssa
Matkakertomuksiinsa hän liittää myös kuvauksia Hailuodosta,
jossa ryhmä vieraili heti Oulusta lähdettyään.
Ranskalaisvieraamme ihmetteli sitä,
ettei Santosen saaressa ollut lainkaan asukkaita kuten ei
myöskään Hanhisen eikä Leppäkarin saarissa, ainoastaan Hailuodon
saaressa. Sitä vieras kehui seuraavasti: "Saaressa näimme
komeita ruis- ja ohrapeltoja. Kullakin talonpojalla on samoin
kuin Länsipohjassakin useita pieniä rakennuksia sekä tuulimylly,
ja kukin kutoo itse kankaansa."
Hailuodossa ranskalaisvieraat
yöpyivät kylän suurimmassa talossa, Heikkisellä. He
tapasivat saaren vt. kappalaisen, jonka kanssa käytiin
keskusteluja mm. siitä, miksi katoliset papit eivät mene
naimisiin toisin kuin Hailuodon pappi, joka on avioaikeissa
edesmenneen kirkkoherran tyttären kanssa.
Kesäkuu 1736
Sivun alkuun
Suurta hyötyä syystulvasta -
Toppilansalmi laitettaneen satamaksi
Tässä hiljan - marraskuussa 1724 -
oli riesanamme taasen tulva. Vesi tunkeusi monen porvarin
kellariin ja pilasi tavaroita. Tätä harmia ei olisi toivottu
kohdata kun on vasta äsken saatu täällä elämää paremmalle
mallille ja väkeä takaisin muuttamaan Venäjänmaan vainolaisen
tihutöitten ja murhien jäliltä.
Vaan jotakin suurta ja hyvää tuli
tästä marraskuisesta vedenpaisumuksesta. Jopa muistamme sen
ilouutisen kun Pentti Tuomaanpoika sousi Toppilasta tänne
kaupungin rantaan, Hahtiperälle kertoen, että Toppilan kartanon
mailla oli se pieni oja alkanut vettä laskea merta kohden. Tämän
tiedonhan saimme Katariinan päivän myöhäisehtoolla ja jo
seuraavana päivänä suuruksen aikaan tiesi Toppilasta tullut
renki kertoa, että myllerrys sen kun jatkui. Olipa vesi mukaansa
vanhan ladonkin kaapannut.
Toppilan piskuisesta ojasta tuo
veden voimallinen syöksy teki varsinaisen salmen, jota ei ole
tarvis kuin taidolla ruopata, niin siinä on meille oiva satama.
Tämä Hahtiperä kun kaupunginojan suulla on niin kelvottomaksi
madaltunut, ettei siihen käy kuin pienellä jähdillä rantautua.
Kalliiksi se ehtikin jo tulla - tavarain vaivalloinen kuljetus
rediltä rantaan.
Kaupunkimme kaupalliselle elämälle
tämä uusi satama onkin kehityksen tärkein edellytys. Vallan
hirmuistahan se olisi ollut, jos meidän olisi ollut koko
kaupungin siirtäminen täältä poijes, kuten viisaat jo
ehdottivat.
Vuodenvaihde 1724-25
Sivun alkuun
Raatimies Zacharias Wacklinin ruutanat
jääneet pienenlaisiksi
Viime vuosien aikana olemme saaneet mielenkiinnolla seurata
raatimies Wacklinin uudenaikaista yritystä kasvattaa
kaloja ihmiskäden muovaamassa lammessa. Wacklinhan antoi tehdä
tämän kaarevanmuotoisen lampensa Kuusiluodon kupeeseen
patoamalla jo puoliksi maatuneeen pikkusalmen. Tässä hän on
sittemmin koettanut ruutanakalojaan kasvattaa.
Liekö sitten vika Oulun kylmyydessä, mutta pieniksi ovat nämä
kalat jääneet, eikä niistä oikein ole syömäkaloiksi ollut.
Lammen ympäristö on sen sijaan käynyt ajan saatossa ylen
viehättäväksi ja on vähän kuin julkiseksi puutarhaksi tullut.
Suven aikana siellä on ollut somaa käyskennellä meidän kaikkien.
Toimituksemme tiedusteli raatimies Wacklinilta, josko hän
aikoo vielä pitää lammen ennallaan ja Wacklin vastasi
toistaiseksi näin tekevänsä, vaikka pitääkin parempana afäärinä
laajentaa pikikeittämöään Pikisaaressa.
1750-luku
Sivun alkuun
Miehinen mies kulkee
kukkia muassaan
Tätäkö on tieteenharjoitus
valtakunnassamme?
Tässä syyskuun kolmannella viikolla
on pari päivää majaansa pitänyt kaupungissamme muuan oppinut
nuoriherra Carolus Linnaeus, jota tituleerataan peräti
Upsalan yliopiston kasvitieteellisen puutarhan
demonstraattoriksi. Oudosti kertoi kyytimies hänen
käyttäytyneen, kun Haukiputaalta lähdettäissä oli
lossirannassakin pitkän tovin kiviä käännellyt ja
hanhipännällään vähän väliä pysähtynyt pikku kirjaseen
ylöskirjoittamaan. Muutenkin oli ollut matkateko hidasta
oppineen herran kanssa, sillä vähän väliä oli pitänyt ojaankin
kavuta ja ruohoja nyppiä. Ajomies sanoi moista noidantouhua
säikähtyneensä.
Oulussa herra Linnaeusta eivät
kiinnostaneet kaupungin komeimmat porvaristalot hienoine
kapineineen. Sen sijaan tuota terveyslähteeksi mainittua kaivoa
hän oli hyvän tovin ihastellut. Kirkossa sen sijaan kävi,
vaikkei hänellä siitä ollut armollisesti muuta sanomista kuin,
että se on kuulemma oudon pitkä ja varsin matala. Saarnastuoliin
maalattua somaa vaakunaa herra Linnaeus sentään koreaksi
mainitsi. Kievarin piialta sai toimituksemme tietoonsa, että
Linnaeuksella oli ylettömästi muassaan kukkasia, ruohoja ynnä
muita kasvinraatoja paperiarkkein välihin litistettyinä; näitä
vaalianpunaisia ja sulotuoksuisia Vanamon kukkiakin runsaasti.
Näitä joilla naimahaluiset tyttäret suven aikaan hiuksiaan
koristavat!
Limingasta kuulimme tässä 20. päivä
– herra Linnaeuksen jo poijes mentyä – että isännät siellä
hätääntyivät, kun herra nyppi järvikortetta niittyin laidoilta
ja kyseli peloittavasti usiammalta pitäjäläiseltä, jotta onko
täällä lehmiä kovastikin ilman näkyvää syyttä kuollut?
Kannattaisiko sitä sinne Upsalaan kirjoittaa, että oliko tämä
mies oikealla asialla, vai onko liika kirjain luku hänet aivan
tyystin sekoittanut?
Syyskuu 1732
Sivun alkuun
Muistosanoja vainaille
Kuninkaamme Kaarle XII
Oppinut nuori kirkonmies Kalajoelta, hurskas herra maisteri
Gabriel Joosefinpoika Calamnius on lähestynyt
toimitustamme kirjeellä ja esittänyt toivomuksen, että mekin
julkaisisimme hänen runonsa vastikään Norjan taistelukentällä
kaatuneen kuninkaamme muistoksi.
Aivan kohtalaisesti käyttää pastorilta suomen kielikin,
vaikkei toimituksemme kaikessa olekaan samaa mieltä. Kun pastori
aivan suomeksi kirjoittaa, niin voisihan hän itsekin suomalaista
nimeä käyttää... Miksi ihmeessä Calamnius? Komealtahan se
kuulostaisi, jos vaikka Kalajoeksi itseänsä kutsuttaisi? No,
ehkäpä sen joku pastorin terävä-älyisistä jälkeläisistä joskus
nimekseen vahettaa!
Ruotzin Cuuluisan Cuningas CARLEN XII. tapaturmaisesta
cuolemasta Wuonna 1718
Oho osaa onnetoinda!
Oho aicaa armotoinda!
Mitä cuulupi cujilda,
Mainitahan Ruotzin maalda?
Cuollut Culda=Cuningamme
Haudattuna Haldiamme,
Ammuttuna aiwon cauta,
Juuutin maalla Juuttahilda,
Caunihin Caupungin alla,
Halli-Friedrichin nimeldä. |
Me cuin calat cawelemme,
Madon pojat matelemme,
Paitzi päättä, Haldiatta,
Caitziatta, Catzojatta,
Josta surum suurenepi,
Endisestä enänepi;
Ainapa ajattelimme,
Pian toiwomme todella,
Mustat menot muuttuwaxi;
Mutta muutuit mustemmaxi,
Auta ainoa Jumala
Päästä päiwistä pahoista. |
P.S. Toimituksen lisäys. Herra pastori Calamnius on kovin
suopea ja lempeä kuningasvainajata kohtaan. Kyllähän asia
ennemminkin on niin, että Hänen autuasta Majesteettiaan, Kaarle
XII:tta saamme ‘kiittää’ siitä kyseenalaisesta kunniasta, että
suuri valtakuntamme meni pirstaksi, eikä muuta kätehen jäänyt
kuin Majesteetin Turkinmaalta tuoma sangen syötävän ruoan
tekoohje, jota toimituksemmekin saunaillassaan kokeili.
Kaalikääryle on sille oiva nimi. Dolmareista puhuvat
Länsi-Pohjan puolella.
1718
Sivun alkuun
Nelisatasen
Ruokamaanantai
Sankarikuningas tuotti etnisen ruokalajin
Edesmenneen sankarikuninkaan
Kaarle XII:n taktinen pitkäaikainen oleskelu Turkissa
armeijoineen 1710-luvun alkupuolella on tuottanut uuden ja
suositun herkkuruoan, dolma-nimisen, jota armeijamme jäsenet
oppivat arvostamaan sitä Turkissa nauttiessaan.
Turkissa tuo ruokalaji valmistetaan
viininlehdistä tekemällä niistä
kääryleitä, mutta voi niitä valmistaa kaalinlehdistäkin. "Se
taitaa ollakin ainoa asia, minkä Ruotsi-Suomi hyötyi koko
sodasta", mutisee anonyyminä pysyttelevä entinen karoliini,
jolta saimme
herkullisen reseptin.
Kåldolma, kuten hän uutta etnistä
ruokalajia kutsuu, valmistetaan sekoittamalla lihahakkelukseen
hiukka keitettyjä riisisuurimoja, jos vain niitä on saatavilla.
Ohrakin kelpaa suomalaiseen versioon. Kaalin kerä lyöpätään ja
lehdet irrotetaan, kuten reseptinantajamme määrittelee.
Kullekin lehdelle pannaan kananmunan
suuruinen kasa lihahakkelusta, lehti taivutetaan hyvin
hakkeluksen ympärille, voidaan jopa kietoa langalla, ja pannaan
kastrulliin. Lihalientä kannetaan kääryleille ja pannaan
pippuria sekaan; kuuluisi
panna joukkoon myös inkiväärisipale, jos laivat ovat sitä idästä
tuoneet.
Kastrulli annetaan kiehua suljettuna
ja sitä pudistellaan, että
kääryleet kypsyvät tasaisesti. Vaikka reseptinantajamme ei
mainitsekaan suolaa, suosittelee koekeittiömme myös sen
ripottelemista joukkoon. Ihan maun mukaan.
1720-luvun alkupuoli
Sivun alkuun
Kulta-
ja hopeatöitä jälleen saatavana
Oululaisten iloksi voidaan
ilmoittaa, että Ruotsin puolelta on saatu kaupunkiin uusi
kultaseppä vuonna 1714 murhatun Israel Gaddin sijaan.
Johan Collin on nainut
kotikaupunkimme kaunottaren, Elisabeth Wacklinin, ja
asettunut Ouluun tarkoituksenaan harjoittaa kultasepän ammattia.
Ensitöikseen hän on luvannut tehdä kirkolle uuden viinikannun
venäläisten ryöstämän tilalle.
1729
Sivun alkuun
Lukijalta
Naisten tekstejä ei arvosteta
On se kumma, että niin hieno
runoilija kuin oululainen nuori nainen Elsa Holmsten onkin,
häntä ei kaupungissa kunnolla osata arvostaa, vaan aina pitäisi
olla mies tekijänä, niin vasta sitten.
Ei naista arvosteta ainakaan
sellaisilla alueilla, joista miehille sataisi vaikka kuinka
paljon ylistystä. Tämä hienostunut, uskovaisuuteen taipuva,
vasta hieman yli 20-vuotias nainen on nimittäin tärkeä runoilija
ihan siinä missä miehetkin. Vast´ikään hän on saanut valmiiksi
muun muassa sydämeen käyvän runon, jonka tosin miehenpuoli on
suomentanut.
Tuossa runossa on seitsemän värssyä,
joista etenkin toinen säkeistö muistuttelee siitä, miten meidän
pitäisi muistaa maallisina matkamiehinä kiiruhtamaan maailman
turmeluksesta ja ahdistuksesta kotiin. Runoilijatar Holmsten
osaa kuvata myös taivaan, kuten etenkin uuden runon kuudennessa
värssyssä kauniisti sanotaan, kun siellä nähdään kirkas
lasimeri.
Ja yhdessä muussa värssyssä
kerrotaan, miten oikein kanteleilla soitellaan kiitosvirsiä.
Kyllä se on niin kaunis runo, että ihan harmittaa siksi, että
varmaankin koko runo pääsee unohtumaan, koska sen kirjoitti
oululainen nuori nainen. Sanokaa minun sanoneen, että jos se
olisi miehen käsialaa, niin kyllä sitä vielä virsikirjasta
vuosisadat veisattaisiin.
"Yksi avojalakanen monien
puolesta"
1735
Sivun alkuun
Tiesitkö tämän?
Sivun alkuun
|